Trafikkspill 19.mars 2015

Torsdag den 19.mars ble det arrangert trafikkspill  på anlegget vårt for første gang. Dette etter initiativ fra Peer som har vært medlem i HMK i mange år, med god erfaring med dette blant annet fra O-skala treff. Han brukte helgen før til å rigge opp hurtigklokke og planlegge rutetider.

Med hurtigklokke tilkoblet NCE systemet kunne alle se tiden på sine håndkontrollere eller displayet som var montert opp. Tiden var satt til 4 x normal tid, og kjøreplan med rutetabell og var laget på forhånd av Peer til de som deltok.


Les om Peer’s erfaringer fra kjørekvelden:

Hei!
Bare kort innpå her om en kjempebra kjørekveld med trafikkspill!
Thor J, Kjell, Anders, Erik J, John-Are, Bjørn A og jeg gjennomførte alle de angitte oppdragene i rutetabellen og det så og si prikkfritt. Togene var i rute, ingen avsporinger og gutta så ut til å kose seg veldig selv om dette var første trafikkspill for de fleste av dem. Og de ønsket allerede å ha flere slike treff!

Jeg tror vi fikk demystifisert hva trafikkspill er i løpet av kvelden. Selv NJK-damptoget som var ute på tur hele dagen kom tilbake til Helø kun 2 minutter etter oppsatt rutetid! Riktignok var en av fotografene på fotokjøringen langs Bøskrenten «litt uheldig» og fikk i sin iver etter å ta nærbilde av loket utført det kunststykket å velte hele Stortyskeren med kameraet sitt!…. 🙂 Hovedstyret i NJK sitter i natt i hastemøte der de vurderer å ekskludere denne personen fra foreningen. 🙂

Det var nesten litt magisk å se 3 tog forlate Helø helt synkront på hver hele time; ett persontog i retning Larsnes (dvs. loopen), ett persontog i retning Fjellheim (skyggestasjonen på toppen bak på anlegget) og et lokaltog i retning Thorshaugen/Vidarrød på sidebanen. 3 «tente» lokførere satt klare med blikket stivt festet på hurtigklokken og kjørte av gårde maksimalt noen millisekunder etter at klokken var slagen. Å se toget til Fjellheim og toget til Thorshaugen kjøre samtidig ut fra Helø og deretter kjøre videre i hver sin retning etter lokstallområdet var stilig.

Tusen takk til dere som var med og neste gang så får vi kanskje enda flere med oss. Foreløpig har vi bare skrapet i overflaten av hva man kan ha av kjøreoppdrag og variasjoner på slike trafikkspill! Og når Bemo-banen og Märklinbanen blir mer ferdige så kan jo disse også inngå i spillet.

OG HUSK: Det er ikke noe som helst betingelse at man må være i besittelse av rullende materiell for det forbilde/epoke man kjører med i trafikkspillet; det er som regel ingen mangel på lok og vogner på slike trafikkspill-treff. Som regel er det mer mangel på hode og hender som kan bidra i utførelsen av oppdragene. Selv har jeg iallefall ingen betenkeligheter med å la andre kjøre med materiellet mitt.

Som eksempel kan nevnes at i kveld brukte vi bare 1 stk 69-sett, 1 stk 73-sett, 1 Di4 og 5 personvogner, 1 Di3 og 5 personvogner, en stortysker og 4 trevogner, 1 tankvogn (vannvogn), 2 godstoglok og ca. 20 godsvogner. Med såpass «lite» rullende materiell hadde 7 stk det moro i 3 timer!

Jeg tror denne kvelden bidro til fortsatt motivasjon til å bygge videre på anlegget når man ser hvor gøy man kan ha med anlegget på en annen måte enn man kanskje normalt sett har tenkt seg det.

Hilsen Peer


 Les om Kjell’s erfaringer fra kjørekvelden:

Hei alle.
Ja, dette var virkelig morro. I vår iver med og komme i gang fikk  NJK-utfluktstog en ekstra tur til Thorshaugen også. Vi holdt øye med klokka, og da den passerte 07:30 startet vi. Peer ble litt overrasket da han observerte oss på Thorshaugen, spillet har jo ikke startet enda. Da var det og komme seg tilbake til start. Peer informerte litt om spillet. Justerte klokka, og vi var i gang.

En kjempefin kveld.

Hilsen Kjell


 Les om John-Are’s erfaringer fra kjørekvelden:

Hei.
Takk for en veldig morsom og hyggelig kjørekveld igår, dette må gjentas.

Jeg blir ihvertfall med igjen, 3 timer har vel aldri gått så fort før.

Hilsen John-Are